Brussel - Consumenten besteden gemiddeld 8 minuten per jaar aan hun energiecontracten. Dit is niet genoeg om voldoende kennis te vergaren over de inhoud van hun energiecontract, maar ook de energiemarkt, de energieprijzen, enz. Consumenten kennen de markt niet.
Een maand na ons eerste bezoek (https://openvldbrussel.be/Nieuws-2399) ging Open Vld samen met staatsecretaris Alexia Bertrand, bevoegd voor consumentenzaken, opnieuw op bezoek bij Bolt Energie.
Ze hebben bij Bolt Energie besloten om af te stappen van de gebruikelijke vaste prijzen en in plaats daarvan te werken met variabele prijzen, die worden berekend op basis van de spotmarkt. Bolt ziet de spot variabele prijs als de beste manier om producent én consument op hetzelfde moment transparant en correct te vergoeden. Dit past volledig binnen het idee dat Bolt Energie draait rond een missie; groene energie mainstream maken, maar ook transparant … en zelfs plezant. Het accent wordt niet enkel gelegd op het product -het financiële aspect- maar op hun missie en op de verhalen van de mensen die energie opwekken. Bolt Energie hoopt met hun manier van aanpak een verschil te maken. Ze trachten uit te groeien tot een grote spelers om vervolgens anderen te inspireren, niet enkel binnen hun branche, maar ook op politiek vlak.
Om eerlijke prijzen te kunnen blijven garanderen en misbruik tegen te gaan, is er weliswaar behoefte aan goede regulering rond consumentenrechten. Het probleem van wanbetalers blijft groot en de energieleverancier kan dit niet structureel opvangen.
Hoewel er uitdagingen zijn en nog veel werk, blijft Bolt Energie optimistisch over de toekomst van de energiesector. “Dankzij de Substainable Developments Goals zijn de groenstroomcertificaten in prijs gestegen. Als je uzelf vanaf nu groen wil claimen, moet je er nu ook voor betalen.” – Pieterjan Verhaeghe.