Brussel - Meer dan 60% van de Brusselaars komen er jaarlijks over de vloer: de Colruyt. Recent nog in het nieuws met hun windmolens, maar we kennen de Colruyt toch vooral als supermarkt, met in totaal 24 winkels in Brussel. “We zoeken constant naar nieuwe sites en bestendigen onze aanwezigheid, ook in armere wijken vanuit onze maatschappelijke rol”, geeft Jean Christophe Burlet, regionale directeur Brussel, aan, naar aanleiding van een bezoek van Open Vld-Brussel aan de vestiging in Oudergem.
Colruyt Group dat is een Belgisch verhaal, met aan het hoofd Jef Colruyt. Het is nog steeds een familiebedrijf dat duurzaamheid, efficiëntie en de consument voorop zet. Duurzaamheid, dat is een tweede natuur geworden voor Colruyt Group. Niet alleen in de producten, maar ook qua infrastructuur en logistiek.
Brussel, met haar bevolking van 1,2 miljoen, eet veel. Dat vertaalt zich in vrachtwagens die de winkels bevoorraden. Kleinere vrachtwagens vanaf de Rand zorgt voor een logistieke nachtmerrie, Colruyt Group zet daarom in op vernieuwing: vrachtwagens op waterstof en elektriciteit bijvoorbeeld. Ze zoeken creatief naar oplossingen om hun impact op de stad te verlagen.
“Het huidige verbod op leveringen tussen 22u ’s avonds en 7u ’s morgens maakt dat onze vrachtwagens mee in de file staan. Dit is slecht voor Brussel en voor ons”, verduidelijkt Serge Mapendo D’Ambalasa van Colruyt Group. Ze willen leveringstijden (tot middernacht en vanaf 5u ’s morgens) koppelen aan investeringen om de geluidsoverlast te verminderen, bv. een dempende ondergrond. Er is overleg met mobiliteit.brussels en leefmilieu.brussels. “Leefbaarheid is essentieel in de stad. We mogen hogere eisen stellen. De balans met de bedrijvigheid van de stad mag echter niet verloren gaan.”, meent Sven Gatz, Brussels minister voor Financiën en Begroting.
Wie regelmatig in Molenbeek of Schaarbeek rondwandelt, zal al eens een verdwaalde winkelkar gespot hebben. Daar worden GAS-boetes voor geschreven… naar Colruyt. “Het is te eenvoudig en niet fair om de ‘grote onderneming’ te straffen in plaats van de verantwoordelijke van de diefstal. Gemeente en politie moeten ook de kleine criminaliteit aanpakken.”, stelt Philippe Adriaenssens, afdelingsvoorzitter Open Vld Oudergem. Het is te eenvoudig om met een verwijtend vingertje naar “de grote onderneming” te wijzen. “Een betere samenwerking met de gemeentelijke (GAS -ambtenaren) en gewestelijke diensten (zoals net.brussels) is essentieel”, vult Brussels Parlementslid Khadija Zamouri aan.
Colruyt Group worstelt ook net als vele Brusselse ondernemers, met een tekort aan personeel. Het is een terugkerend thema op de bedrijfsbezoeken die Open Vld in Brussel doet. Colruyt Group voegt er aan toe dat ze vooral een gebrek hebben aan personeel dat verantwoordelijkheid wilt dragen, zoals ‘rayon-verantwoordelijken’.
Staat er dan nog Brusselse uitbreiding op het programma? “Ja”, antwoordt Jean Christophe Burlet resoluut, “al is het niet altijd even evident”. Zowel voor grote als kleine winkels is het zoeken naar geschikte locaties. Maar de combinatie van hoge stedenbouwkundige normen en NIMBY-gedrag maakt het moeilijk. Maar Colruyt Group laat Brussel niet los, zelfs niet in de wijken waar het moeilijker gaat qua omzet. Naast het winstoogmerk ziet het ook een maatschappelijke rol in haar activiteiten.