ELSENE - In twee jaar tijd groeide Lucien, de fietsretailketen binnen de D’Ieteren-groep, van 2 naar 140 medewerkers, waarvan 60 in Brussel. Er zijn nu 19 Lucien-fietswinkels in ons land. Karl Lechat, ondernemer in fietsen binnen een groep die we via merken zoals Volkswagen, Audi of Skoda associëren met wagens, vindt het wel logisch. Het past binnen de geschiedenis van D’Ieteren, een ondernemer in, eerst en vooral, mobiliteit. Het past ook binnen een lang verhaal waarin D’Ieteren zich als ondernemer steeds opnieuw wist aan te passen en heruit te vinden... Een bezoek aan Lucien met Valérie Libert en Carolina Sanchez (Open Vld Elsene), en Damien Lamy (Open Vld Woluwe).
Karl Lechat: “D’Ieteren bestaat 218 jaar. Het begint met Jean-Joseph uit gehucht Dieteren tegen Sittard (Nederland), die wielen voor karren maakte. Er was vraag naar wielen in Brussel ten tijde van Napoleon, dus verhuisde hij in 1805 naar Brussel. De ondernemer ontdekte dat als je de wielen kan maken, jij je ook in de stiel van de carossen kan wagen. Dus de wielmaker van Dieteren werd carrossier, koetsenbouwer, zoals het logo nog steeds aangeeft. Een eeuw later was de nieuwe trend 'koetsen zonder paarden'. D’Ieteren lanceerde zich dus in de opkomende automobielbranche. Het is pas na de tweede wereldoorlog dat D’Ieteren assemblage van Volkswagen begon in Elsene, en dan in Vorst. Dat D’Ieteren vandaag volgt wat er verandert op het vlak van mobiliteit is dus gewoon logisch voor een ondernemer.”
Project Magellaan
Binnen de groep werd vijf jaar terug het 'Project Magellaan' opgestart, vernoemd naar de ontdekkingsreiziger. Karl Lechat was toen hoofd van Skoda-verkoop in België binnen de groep. Tweemaal per week werkten ze in La Hulpe aan wat nieuwe mobiliteit nodig heeft. Welke jobs hebben we binnen vijf à tien jaar nodig binnen het bedrijf? Hoe kunnen we ons blijven heruitvinden? Hoe kunnen we de 'mobility equation' oplossen? Snel bleek dat mensen een combinatie van mobiliteitsoplossingen zoeken. Op al die oplossingen probeert D’Ieteren met ondernemende projecten een antwoord te geven. 'Lab Box', bijvoorbeeld, gaf ruimte aan projecten waar startups in nieuwe mobiliteit werden getest. Zo ontstonden de deelwagens van Poppy of de Skipr-app voor mobiliteitsplanning. D’Iederen nam ook Taxis Verts over, en is dus aanwezig op de markt voor vervoer met chauffeur.
Lucien
Karl Lechat ging "all the way" voor zijn mobiliteitsproject, een keten van fietsenwinkels. Verkoop en onderhoud. Hij nam ontslag en begon binnen de groep als zelfstandig ondernemer: Lucien was geboren, met een knipoog naar Lucien D’Ieteren, maar vooral een referentie naar de legendarische tourwinnaar 1976 Lucien Van Impe!
Lucien heeft een "state of the art" fietsenwinkel in Elsene, daar waar D’Ieteren ooit groot werd. Maar ze hebben ook al tal van lokale fietswinkels overgenomen in de stad. Elke winkel behoudt zijn eigenheid en lokale verankering. Een centrale stock en dus permanente beschikbaarheid van de laatste modellen is uiteraard een troef voor de winkels. Volgens Karl Lechat zit er nog veel groei en toekomst in de sector. De batterijtechnologie evolueert nog steeds. “Een voorbeeld: een koppel dat langskwam voor een nieuwe wagen, kruiste de vitrine van de oude showroom voor wagens, en herberekende haar behoefte. Ze kozen voor een longtailfiets voor de familie in de stad.” Het zit in de lift. Het fiscaal kader helpt bij de aanschaf van pedelecs. De fietsinfrastructuur verbetert. En dan is er het psychologisch aspect: elke dag door fietsers voorbijgestoken worden als je in de wagen staat aan te schuiven, is gratis publiciteit voor een fietsenzaak.
Indoor testpiste
De Lucien-winkel in Elsene ziet er alvast bijzonder uit. “Een fiets kopen is toch een beetje als schoenen kopen, je moet ze kunnen passen”, meent Lechat. De winkel heeft dan ook in de oude parking voor wagens een indoor testpiste. Het personeel heeft haar atelier zelf ingericht en beheert het zelf. De medewerkers worden vooral aangetrokken met een gunstig werkregime. De zaak zorgt intern voor de opleiding, "on the job". Het is een job die steeds meer elektrokennis vereist. “De hoofdmechanicus is een lesgever en geeft ook les aan de medewerkers."
Valerie Libert (Open Vld Elsene): “Er beweegt wat in de wondere wereld van de fietsenwinkels in onze stad. Dat is ook een gevolg van het succes van de fiets als mobiliteitsoplossing. De fietsenwinkel om de hoek moet professionaliseren. Lucien speelt daarop in, met respect voor de eigenheid van die lokale winkel en zijn publiek.”