De Haven van Brussel, port.brussels, wil de TIR herontwikkelen. Het kan een logistieke hub worden voor het centrum van de stad. Nu goed voor 400 jobs, zou de TIR kunnen uitgroeien tot een economische zone voor 1200 mensen, geïntegreerd in een duurzame stedelijke economie. De TIR, dat is dat enorm complex aan gebouwen, naast Thurn & Taxis. 160.000 m2 aan verouderde opslagruimte langs het kanaal. TIR staat voor Transport International Routier. Sven Gatz, Quentin van den Hove en Imane Belguenani brachten met Open Vld Brussel een bezoek en luisterden naar de plannen van de haven van Brussel.
Het gebouw dateert van 1955. Het was destijds een visionair gebouw. De viaduct die de vrachtwagens naar hoger verdiepen kan brengen dateert uit de jaren ’70. Het gebouw is aan renovatie toe. Het is energievretend en niet rendabel in haar huidige vorm. Het wordt intensief gebruikt voor stockage, maar niet alle stockage is even relevant voor de Brusselse economie en dus op zijn plaats op een plek waar de economische waarde van één m2 zo hoog is. Het huidig rendement is 25 €/m2, waar het gemakkelijk 65€/m2 zou kunnen zijn in een gerenoveerd concept. Het gebouw past in haar huidige vorm ook niet in de ontwikkeling van de wijk. Het is geen optimale aanwending van de ruimte, zo dicht bij het centrum van de stad.
Gert Van der Eeken en Caroline Hermanus, directeur en adjunct-directrice van de Haven zien overal in Europa, in Lyon, Rijsel, Amsterdam, … prachtige voorbeelden van logistieke hubs die herdacht worden. De Haven werkt dus aan haar plan voor de TIR en zoekt partners. De gebouwen zijn van de Haven, de grond van de stad Brussel. Anthony Callens, coördinator strategie van de Haven ligt voor de Open Vld delegatie een tip van de sluier. Elk plan gaat uit van het behoud van de logistieke functie: de TIR is ideaal gelegen als overslag voor goederen voor het stadscentrum, bijvoorbeeld via cargofietsen of kleine elektrische voortuigen. Het ligt op minder dat drie kilometer van de Grote Markt. Daarnaast is er ruimte voor kantoren, atelierruimte, bijvoorbeeld in het kader van de economische transitie, stadslandbouw. Een transportband tot aan kanaal moet ook het gebruik van de waterweg blijvend integreren. De plannen passen ook beter in de ontwikkeling van de wijk. Er moet een doorgang komen van Tivoliwijk naar Thurn en Taxis en Gare Maritime, waar weldra ook de tram komt. Het kan de levenskwaliteit in de wijk ten goede komen. En hoe dan ook moet het project op termijn CO2 neutraal kunnen worden … en rendabel. Daarvoor zijn partners nodig en een nieuw exploitatiemodel.
“We spreken over een investering van 70 à 100 miljoen”, zegt Gert Van der Eeken op basis van studies die ze lieten maken. “Het is duidelijk dat de Haven al ver staat met het concept en de benchmark” meent Sven Gatz na afloop. “De Haven is een belangrijke economische speler. Maar van concept naar realisatie is nog een lange weg. De Haven moet zoeken naar privé en overheidspartners. Rechtstreekse EU-steun is ook hier mogelijk. Een goed exploitatieplan kan een gehele of gedeeltelijke deconsolidatie mogelijk maken en de investeringen vergemakkelijken. Hoe dan ook het project zit op de rails. De Haven geeft blijk van visie op de ecologische en economische ontwikkeling in ons gewest”.