Sla navigatie over

BRUSSEL - “Een deelwagen vervangt tien auto’s”. Dat was de kop van een artikel in The Brussels Times. (LINK https://www.brusselstimes.com/383444/one-shared-car-replaces-ten-private-cars-in-flanders ) Poppy heeft met haar vloot aan deelwagens de ambitie om op die vraag naar deelmobiliteit in onze steden in te spelen. CEO Sylvain Niset is duidelijk: "Betrek ons bij de oplossing, laat ons meewerken aan de evolutie van de mobiliteit." Poppy telt 1600 wagens in “free-floating”, vooral in Antwerpen en Brussel. Het aantal stijgt maandelijks en tegen het einde van de zomer zouden er 3000 wagens ter beschikking staan in de Belgische steden en luchthavens.

Open Vld-Brussel ging op bezoek bij Poppy bij Greenbizz, de Brusselse incubator voor groene start ups. Bedrijfsbezoeken zijn belangrijk voor de liberale parlemenstleden om aan te voelen wat er leeft in ondernemed Brussel. “Poppy is een bijzonder interessante Start Up” meent Carla Dejonghe“Ze zijn de eerste start up die voortkwam uit de Lab Box voor nieuwe vormen van stedelijke mobiliteit, opgezet door D’Ieteren. Het is tekenend dat een autoverdeler zoals D’Ieteren hierin het voortouw neemt”.  

Poppy werd opgericht in 2018 en is in volle expansie. Ze hebben 60 medewerkers in dienst, die de vloot beheren en onderhouden. Tegen het eind van het jaar zijn dat er 100. Maar Sylvain Niset relativeert. “Er is een positieve dynamiek, maar eerlijkheid gebied dat dit zich voorlopig afspeelt op enkele duizende gebruikers. De uitdaging is om op grotere schaal mensen uit hun persoonlijke wagen te krijgen. We zijn een deel van de oplossing. Betrek ons”. 

De dichtheid, het aantal auto’s per vierkante meter is essentieel om te groeien. Daarom de keuze voor “free-floating”. Je kan dus de wagen achterlaten waar je maar wil, zolang het in de toegestane zone is. Deze wordt duidelijk aangegeven door de GPS. De toegestane zones zouden natuurlijk uitgebreid worden, naarmate de vraag stijgt. “Mensen met een privé wagen zijn het gewoon dat deze voor hen klaar staat op de oprit of in de straat. Logisch dat Poppy dat zelfde gevoel wil creeëren met carsharing om mensen echt te overtuigen hun privé wagen op te geven.” benadrukt Carla Dejonghe.  

Poppy geeft graag toe dat het Brussels systeem waar ze maar vijfentwintig euro per jaar betalen voor een parkeerplaats voor elke wagen hen bijzonder goed helpt. Maar de parkeerplaatsen ook effectief vinden is een ander probleem. Bij Poppy betaal je per minuut. Hoe langer je zoekt naar een parkeerplaats hoe duurder. Voorbehouden parkeerplaatsen voor deelwagens zou het gebruik dus kunnen boosten. “Dit is iets dat kan worden overwogen. Wat de andere alternatieve vervoersmiddelen betreft, pleit OpenVld Brussel al een tijd voor voorbehouden parkeerplaatsen.”, weet Khadija Zamouri ons te vertellen. 

De slimme kilometerheffing is volges de CEO van Poppy een andere opportuniteit, op voorwaarde dat het systeem een gunstige tarifering voor deelwagens voorziet. Ze betreuren dan ook dat het momenteel stil ligt. Minister Sven Gatz en open Vld hebben al vaker laten weten dat het systeem er vroeg of laat komt: het is een vraag van de EU aan alle Europese steden. De brusselse economie en mobiliteit vereisen het ook. Smart Move  is net als deelwagens een mooi voorbeeld van hoe technologie, innovatie en creativiteit antwoorden kunnen bieden op belangrijke uitdagingen: onze mobiliteit vergroenen in de stad. (http://www.openvldbrussel.be/Nieuws-2116). 

Over een MaaS-applicatie die verschillende modi integreert, is Poppy enthousiast, maar met voorbehoud. Ze hebben constructief meegewerkt aan testprojecten in Antwerpen en Brussel. Het is vooral belangrijk voor Poppy dat er een goede klantenervaring kan worden gegarandeerd en dat de data even goed wordt beheerd om bijvoorbeeld fraude of ander risico gedrag te monitoren om verkeersveiligheid en rentabiliteit te verzekeren. “Zelf hebben we ook bij de opstart van het proefproject in Brussel benadrukt dat het belangrijk is om vanuit de operatoren te vertrekken” vult Carla Dejonghe aan. Operatoren zoeken ook complementariteit tussen de modi. 

Het liberaal bezoek aan Poppy ging de beslissing over de deelsteps in parijs vooraf. Parijzenaars beslisten, in een referendum waar amper 7 % van de bewoners aan deelnamen, met over de 90% dat deelsteps moeten verdwijnen uit het straatbeeld. Open Vld-Brussel gaf al aan in het verleden eerder te geloven in een beter kader voor deelsteps om overlast tegen te gaan, zonder de opportuniteiten voor deelmobiliteit te fnuiken. Poppy heeft ook een beperkte vloot aan deelsteps en elektrische deelfietsen. “Die zijn vooral complementair met ons wagen aanbod”, maant Niset. “Bijvoorbeeld, een deelstep om een deelwagen op te halen iets verder”. Voldoende ruimte laten om deelmobiliteit en bijhorende innovatie en creativiteit vanuit ondernemers te laten groeien is essentieel voor de stad. Een deelwagen vervangt tien private auto’s!

Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder