Sla navigatie over

Op bezoek bij Too Good To Go: “Door te sensibiliseren kunnen we al veel voedselverspilling tegengaan”

Too Good To Go (TGTG) is een scale-up die zich inzet om voedselverspilling aan te pakken. Het bedrijf werd gestart door Deense studenten die geschokt waren door de verspilling bij ‘all-you-can-eat’ buffetten.  Ze helpen dit op te lossen door handelaars met voedseloverschotten in contact te brengen met consumenten, via ‘verrassingspakketten’ voor een kleine prijs. Vandaag de dag is TGTG uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen actief in 17 landen met 1200 werknemers en 85 miljoen gebruikers. Chloë Van Hoegaerden en Carla Dejonghe gingen op bezoek bij TGTG met directeur ‘public affairs’ Christophe Diercxsens.

Op de TGTG app kunnen klanten kiezen uit een uitgebreide waaier aan handelaars die overschot hebben op het einde van de shift of de dag. Het gaat over kleine foodstores, cafés, restaurants, bakkerijen, hotels, supermarkten… De ‘winkel’ kan je kiezen, maar de inhoud blijft een verrassing. Dat is ook cruciaal voor het model van TGTG: het is de enige manier voor winkels om echt in het pakket te steken wat er nog over is, om voedselverspilling tegen te gaan. Anders wordt het gewoon een alternatieve verkoopmethode. Via de reacties van de gebruikers is er ook een goede quality check. 

 

Het voordeel? Als consument moet je standaard maar 1/3 van de originele prijs betalen. Ook voor de handelaars is het interessant, want er hangt een prijskaartje aan het wegwerken van voedselafval. Het model blijkt vooral goed te werken in (grote) steden. Van de pakketten wordt er nu ongeveer 80% besteld. “Brussel kent een bloeiende en kwalitatieve horeca met veel actoren die altijd met een open geest nieuwe oplossingen zoeken. Het potentieel is er en de vraag ook, het is een win-win.”: stelt Chloë Van Hoegaerden.  

 

TGTG zet zich in om drie problematieken samen aan te pakken: voedselverspilling in de eerste plaats, maar ook mensen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, en de ecologische impact van (te veel) voedselproductie. Toch zijn de cijfers van voedselverspilling nog steeds choquerend. 40% van het wereldwijd geproduceerde voedsel wordt namelijk verspild. Die voedselverspilling is verantwoordelijk voor 10% van alle broeikasgassen. Een studie in Nederland stelde dat er 2,5 miljoen ton verspilling per jaar is (met een vergelijkbaar niveau in België). TGTG is niet de enige op de markt die hiermee bezig zijn. Ook voedselbanken proberen voedselverspilling te voorkomen en bieden directe voedselhulp. Christophe hamert er wel op dat ze geen concurrenten zijn. Er wordt namelijk zoveel voedsel verspild dat handelaars nood hebben aan flexibiliteit en verschillende oplossingen om met hun overschotten om te gaan. Ze vullen elkaar aan, maar dat wordt soms verkeerd ingeschat door handelaars én beleidsmakers. Het doelpubliek van TGTG varieert ook van mensen die het eerder vanuit een ecologisch, sociaal, of ontdekkingsperspectief gebruiken. In Nederland zorgen ze samen alvast voor een daling in de voedselverspilling met 4,8%. Er is dus nog een enorme groeimarge om voedselverspilling uit de wereld te helpen.

 

Carla Dejonghe haalt ook een andere doelgroep aan: “Voor alleenstaanden is TGTG  ook een geweldig concept, het bespaart tijd en geld die ze niet altijd hebben. Producten zijn in supermarkten vaak niet aangepast voor één portie. Dit is een doelgroep waar de maatschappij zich, hoe sneller hoe beter, aan moet aanpassen. 

 

Eén van de belangrijkste krachten tegen voedselverspilling is, volgens TGTG, sensibilisering. Momenteel wordt voedsel te gemakkelijk weggegooid. Er is een foute reflex. Bv.: 10% van de alle voedselverspilling in Europa is gelinkt aan onvoldoende kennis rond de houdbaarheidsdatum. Te weinig mensen weten dat er een verschil is tussen ‘te gebruiken tot’ (TGT) en ‘tenminste houdbaar tot’ (THT). Dat laatste blijft nog goed tot na datum, mits goed bewaard. Met hun (internationale) campagnes zoals “Kijk, Ruik, Proef voor je verspilt”, sensibiliseren ze. Want zelfs na de THT-datum kan eten nog goed zijn. Ook sensibiliseren ze via hun app door tips & tricks te delen, en hebben ze een kookboek uitgebracht dat je leert koken met etensresten.  

 

Christophe Diercxsens van TGTG: “Uiteraard gaat voedselverspilling verder dan enkel op consumentenniveau. Er moet integraal worden gekeken, ook naar andere schakels binnen de voedselketen. Wel komt er meer en meer nationale en Europese regelgeving en dat helpt!”  

Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder