Brussels - Great Market, dat is een 2000 m2 supermarkt waar je ook kan eten, lunchen, brunchen op mediterraanse wijze. De familie Kriakos, de eigenaars, zijn echte ondernemers die werk en dus welvaart creeëren in onze stad. Innovatief en creatief, zoals het betaamd. Voor wie het slow food concept Eataly kent, met al de Italiaanse producten en eetstandjes, dit is hier de Syrisch-Libanese versie van. Slow food, een combinatie van eten en winkelen, met een overvloed aan verse producten. Omdat we willen weten wat er bij ondernemers leeft in Brussel brachten we met Open Vld, minister Sven Gatz en schepen Quentin van den Hove een bedrijfsbezoek aan Great Market.
Het verhaal
In 2000 komt de familie Kriakos als vluchtelingen toe in België. Vader Kamil komt uit Syrië. Hij is een geboren ondernemer en begint als nieuwkomer in 2001 een kleine kruidenierszaak in Sint-Joost. Door hard werken en creativiteit wordt zijn kruidenierszaak in mediterrane producten al snel een begrip. Het zit in de familie. Kamil wil ook doorgroeien en start in 2019 Great Market, een Concept Store in mediterrane en verse producten, gelegen aan het Meiserplein in Schaarbeek. Een familiezaak: Na het overlijden van hun vader is het de mama die samen met de oudste dochter de zaak verder zet.
Een lokale werkgever
“Het was geen beleefdheidsbezoek” benadrukt Sven Gatz. “Als we bedrijven bezoeken, is het om te luisteren wat er leeft”. Great Market stelt nu dertig vaste medewerkers tewerk. Daarnaast zijn er nog tal van studentenjobs. Het is een familiezaak én een belangrijke werkgever.
Covid had al bij al geen negatieve impact voor de zaak. Integendeel, veel mensen hebben de winkel, het concept, dan leren kennen. Je kon er genieten van je inkopen, zonder lange files. De energiecrisis en vooral de inflatie en stijging van voedselprijzen wegen zwaarder. Producten worden duurder, winstmarges dalen én klanten passen hun koopgedrag aan. “Net als alle werkgevers die we ontmoeten merken ze dat het ondanks het groot aantal werkzoekenden, het uiterst moeilijk is om geschikt personneel te vinden. De familie Kriakos werft vooral aan via mond aan mond reclame. Onder hen dus ook medewerkers die als politiek vluchteling uit de regio naar hier zijn gekomen en hier nu werken” aldus Sven Gatz. Great market doet ook beroep op Actiris. Ze hebben ook een aantal samenwerkingsverbanden met OCMW’s opgestart om ook mensen via integratiecontracten (artilel 60) aan te werven en op te leiden.
Klagen doen ze niet, de Kriakos’en. Maar de hoge belastingsdruk, hoge loonkost en vooral de trage administratie die vaak geld kost, vermelden ze toch. De lange en onvoorspelbare termijnen voor goedkeuring en kosten voor extra verplichtingen wegen op een ondernemer.
Succes story
Brussel wemelt van de succes story’s over immigranten, politieke vluchtelingen die naar hier zijn gekomen en in een of twee generaties lokale ondernemers en werkgevers worden. We komen ze overal tegen tijdens onze bedrijfsbezoeken. “We moeten die verhalen vertellen”, meent Quentin van den Hove, “niet zozeer omdat het bijzonder is, maar net omdat het normaal is. Het is gewoon authentiek ondernemerschap dat voor tewerkstelling en welvaart zorgt in onze stad”.