BRUSSEL – Met bedrijfsbezoeken voelen we de hartslag van ondernemend Brussel: van grote bedrijven, over KMO’s tot startups en zelfstandige ondernemers. Het Zwitserse voedingsbedrijf Nestlé hoeft geen verdere introductie. Het is een van de grootste voedingsmiddelenconcerns in de wereld en producent van heel wat populaire voedingsproducten. Wat de meeste mensen echter niet weten is dat Nestlé sinds 1925 actief is in Brussel. Vanuit het hoofdkantoor op de Birminghamstraat in Anderlecht, stelt Nestlé Belgilux 800 mensen te werk over heel België. Reden genoeg voor een bezoek.
Als we aan de economische transitie denken, dan kunnen grote bedrijven een groot verschil maken. Maar bedrijfsbezoeken maken ook steeds duidelijk dat een goed ondernemersklimaat in en rond de stad essentieel is.“Bedrijven en ondernemers, groot en klein, laten niet na ons als liberalen op onze verantwoordelijkheid te wijzen. Terecht”, meent Martine Raets (OpenVld-schepen van economie in Evere).
Voor Nestlé is twee derde van hun uitstoot wereldwijd gelinkt aan de landbouw. Daar ligt dan ook hun voornaamste focus op het vlak van economische transitie en innovatie: een traject naar regeneratie met als ultieme doel het milieu te beschermen, vernieuwen en herstellen. “De wereldwijde impact zal ook wereldwijd gemeten en gecontroleerd moeten worden,” aldus Carla Dejonghe (Open Vld-fractievoorzitter).“Maar het voorbeeld van Nestlé, dat we ook op andere bezoeken aan grote bedrijven hebben ervaren, is dat ze vaak de politiek voor zijn in de transitie. Hun roadplan naar CO2-reductie ligt al lang klaar en wordt uitgerold”.
Michel Mersch (CEO Nestlé Belgilux): "Als internationale organisatie gebruikt Nestlé haar omvang, schaal en reikwijdte om actief het verschil te maken tegen klimaatverandering”. Dat vat het goed samen. De Open Vld-delegatie was ook geïnteresseerd naar de impact lokaal: de zetel in Brussel is al zéro-waste (25gr rest-afval per maand per medewerker). Dat vergt volgens de CEO-Michel Mersch een serieuze attitudewijziging bij alle medewerkers. Zo zijn ze ook omgeschakeld naar 100% groene elektriciteit. Deze realisaties maken het ultieme doel tastbaar voor de medewerkers: inwerken op de mindset van mensen en ‘sustainable by design’ zijn. Sven Gatz: “Dit zijn attitudes die medewerkers van op hun werk meenemen naar huis. De werkomgeving van deze bedrijven is voorloper in het veranderen van de mindset. Ik was ook onder de indruk van de acties over de middag om in Anderlecht zwerfvuil op te ruimen. Goed dat ze het opruimen uiteraard, alle acties helpen, maar vooral goed dat daarmee het belang van de strijd tegen zwerfvuil doordringt".
Nestlé is uiteraard ook een belangrijke naam in de koffie-sector. De koffiecapsules zijn booming bussiness. Sinds 1 januari mogen we die capsules eindelijk ook in de blauwe zak (PMD) smijten om ze te recycleren. Valérie Libert (Gemeenteraadslid Open Vld Elsene) meende na afloop dat hier nog te weinig publiciteit voor gemaakt is vanuit het Gewest. Het is te weinig geweten, bij particulieten en bedrijven. Nochtans zijn koffiecapsules minder vervuilend dan veel andere vormen van koffiezetten. Recyclage maakt hier echt een verschil. Nestlé en andere grote spelers, hebben hier zes jaar over onderhandelt met de sector van de recyclage, … en betaalt er ook aan mee.
Brussel heeft heel wat te bieden voor ondernemers en ondernemingen. Maar de fiscale druk is ook hoog. Het fiscaal pact tussen de gemeenten en het gewest had dubbele taxatie en eenzijdige belastingsverhogingen op ondernemen lang tegengehouden. Covid en de inflatie maken het steeds minder afdwingbaar vopor het Gewest ten aanzien van de gemeenten. Sven Gatz: “Een debat over het fiscaal pakt met de gemeenten dringt zich op. We moeten de fiscale druk op ondernemers onder controle houden”.