Sla navigatie over

BRUSSELS PARLEMENT – Volgens Carla Dejonghe is er nood aan vakmannen die oude liften kunnen herstellen en beveiligen in Brussel. Ze roept de regering ook op om de termijnen voor de renovatie van de klassieke oude stadsliften nogmaals uit te stellen. “Tal van Brusselse appartementsgebouwen hebben nog oude tralieliften. Gelukkig maar, het zijn pareltjes, esthetisch en technisch”, aldus Brussels parlementslid Carla Dejonghe (Open Vld).  Een federale richtlijn uit 2003 legde eenzijdig draconische veiligheidsingrepen op aan deze liften. “Open Vld heeft in het belang van het erfgoed en de eigenaars deze maatregel aangevochten”.

 

Samen met verenigingen van eigenaars heeft René Coppens (Open Vld) vanaf 2004 uitstel gevraagd van deze maatregel en de verlenging van de termijnen. Met succes. De termijnen werden met meer dan 10 jaar verlengd. Voor de liberalen kon het ook niet dat de beveiliging moest gebeuren op basis van een checklist van de liftenconstructeurs. Ze vroegen en bekwamen een wijziging in de wetgeving die een aanpassing op maat van de risico’s van de lift mogelijk zou maken. In vaktermen heet dit de methode Kinney. Deze methode is ondertussen algemeen bekend. Toch weigeren de controleorganen (ETDC’s), die de veiligheid van liften certifiëren, deze toe te passen.

 

Toch is Carla Dejonghe vandaag optimistisch. “De wil om deze oude liften te beschermen is vandaag breed gedragen. Het werd zelfs opgenomen in het Brussels regeerakkoord”. Door het gebrek aan voldoende opgeleide liftherstellers en door de terughoudendheid van de EDTC’s bij de erkenning van de methode Kinney is de uiterste datum van 2022 niet langer haalbaar. Carla Dejonghe vraagt daarom dat de Brusselse regering de nodige druk zou leggen op de bevoegde federale minister om de termijnen nogmaals te verlengen. Dejonghe wil ook weten hoe het staat met de opleidingen én de inventarisatie van de nog te herstellen liften.

Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder