In 1996, te midden van een tijd waarin veel galerijen het hoofd moesten buigen voor uitdagingen zoals hoge huurprijzen en interne kosten, stond Michel Brancart voor een vraagstuk: hoe kon hij het anders aanpakken? Het antwoord was eenvoudig maar effectief: breng de kunst naar de mensen toe.
Hij laat een mooie carrière in de privé achter de rug en start met een eigen zaak. Hij begon verschillende artiesten te benaderen en ging met hun namen onder de arm naar bedrijven, met de vraag of ze interesse hadden om exposities op hun bedrijfsvloer te organiseren. De eerste stap werd gezet met een tentoonstelling bij Petrofina. De ideale brand om ook andere ondernemingen te strikken.
Vandaag de dag werkt Little Van Gogh samen met zo'n 700 kunstenaars uit Duitsland, Frankrijk, Engeland en de Benelux. Door zich te abonneren (2400€ per 10 kunstwerken per jaar), brengt Little Van Gogh exposities van kunstwerken tot op de bedrijfsvloer, die om de twee maanden wisselen. Gedurende deze periode krijgen medewerkers en de bezoekers van deze ondernemingen de kans om kunstwerken aan te kopen. Het werkt als het ware als een promo van de kunstwerken. Little Van Gogh neemt een kleine fee van 17%, aan die voorwaarden blijven kunstenaars die goed verkopen! De meeste kunstwerken worden te koop aangeboden onder de 1.000 EUR.
“Un tableau c’est un message entre deux personnes” Om een juiste match tussen kunstenaar en onderneming te selecteren, probeert Little Van Gogh eerst de cultuur en patronen van het betreffende bedrijf te begrijpen. Daarna is het een algoritme dat een selectie maakt.
Na vier jaar begon Little Van Gogh ook op zoek te gaan naar een vaste locatie, die ze sinds 2000 in Schaarbeek hebben gevonden. Belangrijke criteria waren volume van het gebouw en de bereikbaarheid via openbaar vervoer en nabijheid van snelwegen.
De behoefte aan een toegang tot een garage was ook essentieel, vooral voor het laden en lossen. Dat moet vlot kunnen verlopen gezien ze tot 20 expo’s organiseren per dag. Maar de aanvraag tot parking verliep stroef en ze kregen er uiteindelijk maar één toegewezen.Eenvoudig laden en lossen voor Little Van Gogh is essentieel. De betaling ervan doen ze via Yellowbrick. Dit is uiteraard goed als je flexibel wil parkeren, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. “Er ontbreekt in kantoorbuurten écht aan laad-en loszones. Daarom vragen we meer toegewezen laad-en losruimte voor leveringen. Zij het maar voor 30 minuten, zoals in Parijs.” – Michel Brancart.
Ondertussen is Little Van Gogh present met 320 series van 10 kunstwerken in België en Frankrijk, 170 series in de UK en 200 series in Duitsland. De series verhuizen ook van land naar land.
Door de parkeer- en mobiliteitsproblemen in Brussel kunnen ze vandaag slechts de helft van de tentoonstellingen per dag opbouwen dan in de jaren 2000. “Vlot verkeer en parkeren is een belangrijk aandachtspunt voor de komende jaren!” concludeert Quentin van den Hove.